söndag 3 februari 2013

Söndags funderingar

Idag kliver jag in i bloggvärlden, de är verkligen otippat. Men men NU är jag här, får se hur ofta, hur mycket och hur länge...

Inatt har vi haft hela fyrklövern tillsammans med oss. Roligt, blir inte så ofta numera eftersom den äldsta är 18 år. De mindre knattarna tycker att det är så roligt att få ha storebror hos oss. Han har högre status än själva jultomten :)


Nu är det mindre än en vecka tills vi får åka och hämta vår alldeles egna engelsk bulldoggs valp. Det är en tikvalp som är föd den 14.12.2012 tillsammans med 8 andra valpar. Hon är alltså 8 veckor då vi hämtar hem henne. Det kommer att bli spännande för oss alla i huset plus för valpen. Valpen kommer att heta Manda. Hela familjen har försökt förbereda oss på alla sätt och vis, vi har läst om hundar och speciellt bulldoggar. Vi har pratat med andra hundägare (speciellt med min syster) för att vara förberedd. Jag själv har aldrig haft någon hund bara kaniner, en halv häst, dansmöss och en katt. Min man har haft hund nästan hela sitt liv så han är mera van än jag. Våra barn har ju heller inte haft någon hund så situationen är ny för oss.

Vår val på engelsk bulldogg kom inte helt otippat. Min man har nämligen hela sitt liv drömt om en egen engelsk bulldogg. Jag har också alltid tyckt om de hundarna men jag var skeptisk från början för jag har hört att hundrasen är sjuk och har många bekymmer med hälsan. Hur det nu sen blev av var att vi såg i något program om hundar och deras lugnande effekt på människor och genom det faktiskt bestämde oss att nu skall vi skaffa hund. Vi vill att våra barn skall få möjlighet att växa upp med en hund. Nu är vår minsta gosse snart sju år så vi tyckte att NU kan vi ta en hundvalp. 

På svenska kennelklubben beskrivs den engelska bulldoggen på följande sätt:

"Den engelska bulldoggen ger intryck av beslutsamhet, styrka och aktivitet. Den är alert, djärv, lojal, pålitlig och modig. Uppträdandet är oförskräckt med tillgivet kynne. Man kan också beskriva den som den perfekta kompisen, bästa familjemedlemmen… förmodligen lika många epitet som bulldoggsägare."



Denna bild hittade jag på FB så får se vad vi själva tycker om engelsk bulldog:) En bulldogägare sa att skaffar du en bullis så är du fast!

Att hitta en engelsk bulldogvalp var inte lätt. Vi kontaktade många uppfödare innan vi fick napp. Vi ville ha en bulldogg som var uppfödd av en seriös uppfödare. I slutet på 2012 hittade vi vår uppfödare. Jipii!!


Nu har tiden mest bestått av väntan, förberedelse och att titta på valparna i webkameran som uppfödarna har. Jag som va mer skeptisk från början har helt drabbats av "valpsjukan" och nu t.o.m. börjar blogga (läst och följt med Moltas blogg tidigare och tycker det varit så kul. ;) 

http://wmoltas.bloggplatsen.se/

Ifall du är intresserad av engelsk bulldog kika in på Moltas sida :)


Här är vår Manda 5 veckor och 5 dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar